BiznesPorady

Czy wydawnictwo to dobry pomysł na biznes?

Czy wydawnictwo to dobry pomysł na biznes?

Wiele osób, które nie mogły wydać swojej książki u znanych i większych wydawców, postanawia założyć coś swojego. Jednak dla osoby niedoświadczonej prowadzenie wydawnictwa może być bardzo trudne. Bez odpowiednich ludzi i znajomości środowiska książkowego nie tylko wiele rzeczy może pójść nie tak, ale do tego możemy zostać nieodkryci, co ostatecznie doprowadzi nas do bankructwa albo zawieszenie działalności.

Potrzebujesz sprawdzonych i chętnych do pracy ludzi

Wydawca musi zatroszczyć się o wszystko. Znalezienie tłumacza nie będzie potrzebne, jeśli sami potrafimy zrobić dobry przekład, ale redakcja i korekta już nam się przydadzą. Do tego ktoś musi przygotować książkę do druku, narysować dla nas okładkę albo skonsultować wiedzę, która w książce się znajduje. Te osoby nie muszą być u nas na stałe, ale warto je mieć i ciągle z nimi współpracować. Zależy nam na chętnych do pracy osobach, którzy wiedzą, co robią. A niestety na tym rynku nie są oni tani i nie zrobią niczego, jeśli nie dostaną od nas dobrej oferty. A tanie osoby zrobią wszystko źle i będziemy musieli po nich poprawiać.

Musisz szukać i wybierać autorów

Wydawnictwo, które dopiero zaczyna, na pewno będzie miało wiele ofert od małych i nieznanych autorów. Możesz pomyśleć, że to dla Ciebie wspaniała szansa na wyhodowanie własnych poczytnych nazwisk, ale sprawa jest dużo bardziej skomplikowana. Nie każda osoba, która napisała książkę, potrafi pisać, a twoim zadaniem, szczególnie jeśli firma jest jeszcze mała, będzie odsianie tych tytułów, które czyta się z trudem i niechęcią, od prawdziwych perełek. Będziesz miał szczęście, jeśli jeden na dziesięć przysłanych tekstów będzie nadawał się do wydania. Niestety pisać każdy może, ale nie każdy powinien mieć szansę na opublikowanie się.

Mimo tego i tak jest szansa na to, że się uda. Za przykład niech nam posłuży wydawnictwo, które kilka lat temu otworzyło się w Jastrzębiu-Zdroju – im się akurat udało i mieli dobry biznesplan. Historię tego wydawnictwa, które funkcjonowało stacjonarnie w Jastrzębiu-Zdroju znajdziesz na https://www.ejastrzebie.pl/.

Ciężko przebić się na rynku

Małe wydawnictwa mają dwie opcje: zajmować się wydawaniem książek okazjonalnie, cięcie kosztów i celowanie swoich pozycji do konkretnych odbiorców albo spróbowanie przedrzeć się do większych graczy. Duże wydawnictwa codziennie mają jakieś nowości książkowe, są poważane, a ich książki są pokazywane przez znanych twórców i recenzentów. Jednak dziś może być bardzo ciężko się przebić. Wydawanie zagranicznych pozycji sporo kosztuje, a w Polsce wciąż wiele osób nie sięga po naszych autorów. Do tego utrzymanie przy sobie wiernego czytelnika jest zależne od tego, co i w jakiej jakości wydajemy, a to kolejne koszty.